Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Pierwsi nauczyciele i uczniowie

Kadry pedagogiczne Państwowych Szkół Budownictwa w okresie tworzenia podwalin szkoły rekrutowały się z doświadczonych fachowców śląskich, którzy tak jak i pierwszy dyrektor inż. Karol Machalski wywodzili się jeszcze z przedwojennego katowickiego szkolnictwa zawodowego oraz z przybywających ze wschodnich kresów repatriantów, szukających na Śląsku miejsca na nowe życie w powojennej rzeczywistości. Opuszczając ojcowiznę wrastali oni w śląskie dzieje wielokrotnie z jedynym kapitałem życia jaki im pozostał - wysokimi kwalifikacjami zawodowymi. W tej wspaniałej kuźni kadr, będącej mieszanką śląskiej pracowitości i kresowego zapału, stworzona została budująca atmosfera nauki i pracy. Z tej atmosfery, udzielającej się również uczniom, wyrosły fundamenty szkoły.

Pierwsi w 1945 r. przybyli do Bytomia inżynierowie: Edward Kwiatowski, Władysław Żebrowski, Stanisław Mielnicki oraz ob. Włodzimierz Bulski. Parę miesięcy po nich przyjechał nauczyciel Adam Sagański oraz inżynierowie: Piotr Zemyr, Czesław Thullie, Tadeusz Broniewski, Jerzy Zamorski, Adam Cybulski, Jan Kapuściński, Adam Zawadzki i nauczyciele: Ludwik Skiba, Jan Rogowski, Stefan Dubowiec oraz nauczyciel zawodu Józef Kasperski.

 

We wrześniu 1947 r. przybyli Helena i Michał Jaworscy, Marian Wolańczyk, Michał Czubak, Franciszek Szneider, Józef Kuziak, Stanisław Zwierzchowski i Michał Gaczyński. W pierwszych latach uczyli również: Józef Mazij, Marian Wyrożemski, Janina Cieśla, Maria Orbaczewska, Jan Surowiec, Barbara Szablowska, Józef Jaworski, Stanisław Szostek, Franciszek Flisowski oraz inżynierowie: Tadeusz Cholewa, Stefan Cielenkiewicz, Antoni Rosikoń, Karol Pakuła, Michał Gawlik, Michał Wroński, Adam Szynal, Feliks Czupryński, Zygmunt Morwitz, Tadeusz Baron i inni. Nauki religii udzielali księża: W. Opaliński, M. Woś, K. Strzelecki. Wśród pierwszych nauczycieli było wspaniałe grono fachowców o ustalonej renomie zawodowej. Ze Śląskich Technicznych Zakładów Naukowych w Katowicach wywodzili się m.in. inżynierowie: Karol Machalski, Stanisław Mielnicki, Władysław Żebrowski, Jan Biasion, Antoni Rosikoń, Michał Gawlik. Przed wojną na Politechnice Lwowskiej wykładali inżynierowie: dr Czesław Thullie i Tadeusz Broniewski. Polonista z wyboru, z wykształcenia geograf dr Jan Rogowski posiadał dyplom nauk filozoficznych Uniwersytetu Wiedeńskiego. Kilku z wymienionych nauczycieli objęło później katedry profesorów Politechniki w Gliwicach i we Wrocławiu (Thullie, Cybulski, Broniewski, Mielnicki, Kapuściński, Zawadzki).

 

Młodzież zasiadująca w tym czasie w ławach szkolnych przedstawiała sobą obraz bardzo urozmaicony i różnorodny. Początkowo w klasach byli uczniowie, którzy mieli ukończonych dwudziestu lat życia, choć zdarzali się i tacy, którzy ukończyli nawet i czterdzieści.Zdarzały się nawet wypadki, że ojciec i syn razem zdawali maturę. Przed wojną nieznaczny procent młodzieży zdobywał średnie wykształcenie, nauka zaś na poziomie ponadpowszechnym była dość kosztowna. W okresie okupacji kształcenie w szkołach średnich i wyższych możliwe było jedynie na tajnych kompletach. Dlatego też przez szereg powojennych lat starsze roczniki szturmowały mury szkolne. Jest faktem powszechnie znanych, że część tych uczniów chodziła jeszcze w mundurach wojskowych. Byli to ci, którzy szli na Berlin, a teraz zostali zwolnieni z wojska. Inni przychodzili z lasu wprost z partyzantki, czy też wracali z obozów hitlerowskich lub z robót przymusowych w Niemczech. Dochodziła do tego jeszcze fala przymusowych repatriantów z ziem zabużańskich pozostałych w granicach Związku Radzieckiego. Nie brak też było repatriantów powracających do Polski z krajów Europy Zachodniej powracała część starej emigracji zarobkowej i zdemobilizowanych żołnierzy walczących w Polskich Siłach Zbrojnych. Uczniowie więc naturalną koleją rzeczy byli w różnym wieku, reprezentowali zróżnicowany poziom przygotowania ogólnego i zawodowego. Różne też posiadali kwalifikacje zawodowe, które należało dostosować do bieżących potrzeb zrujnowanego wojną państwa.

 

Pierwsze lata nauki odznaczały się ogromnym entuzjazmem i zapałem do pracy, zarówno grona nauczycielskiego jak i uczniów. Kontrastowało to często z dużymi niedostatkami materialnymi. W wielu wypadkach pracę należało zaczynać niemalże od zera jednak mimo wszystko szkoła stała się faktem historycznym.

Data dodania: 2023-05-24 16:04:22
Ilość wyświetleń: 903

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej szkoły zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej