Propozycje tematów na ustny egzamin maturalny 2014/2015
Państwowe Szkoły Budownictwa - Zespół Szkół w Bytomiu
Nr tematu |
LITERATURA |
Literackie obrazy rozstań. Omów funkcjonowanie tego motywu w wybranych utworach z różnych epok. |
|
Motyw snu w literaturze. Przedstaw obrazy i określ ich różne funkcje w dowolnie wybranych utworach. |
|
Odwołując się do utworów Jana Kasprowicza, Leopolda Staffa i Jana Twardowskiego, scharakteryzuj nurt franciszkański w literaturze polskiej. |
|
Zależność człowieka od natury. Przedstaw literackie potwierdzenia tego zjawiska, podając dowolnie wybrane przykłady. |
|
Poeci o poetach. Dokonaj analizy i interpretacji wybranych wierszy poświęconych twórcom. |
|
Poetyka tytułów w twórczości Stefana Żeromskiego. Wykaż ich różnorodne funkcje i powiązania z fabułami oraz przesłaniami utworów (funkcjonalne, kompozycyjne, metaforyczne, ideologiczne). |
|
Kontrast jako zasada organizująca dzieło literackie. Omów zjawisko na wybranych przykładach. |
|
Różnorodność małych form lirycznych w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie wybranych przykładów. |
|
Literackie apele, przesłania, testamenty. Omów te sposoby dialogu pisarza z czytelnikiem, odwołując się do wybranych tekstów z różnych epok. |
|
Moje rozważania o kodeksie moralnym człowieka współczesnego. Omów temat, korzystając z wybranych utworów literackich i własnych refleksji. |
|
Profetyczne wizje w literaturze. Zaprezentuj ich formę i przesłanie, odwołując się do dowolnych przykładów. |
|
Geniusz, wieszcz, kreator – kim był romantyczny poeta? Rozwiń zagadnienie, odwołując się do utworów literackich tej epoki. |
|
Taniec w literaturze od średniowiecznego dance macabre do finalnej sceny „Tanga” Sławomira Mrożka. Określ znaczenie tego motywu w wybranych utworach. |
|
Turpizm jako kategoria estetyczna w literaturze. Omów na przykładach zaczerpniętych z poezji średniowiecza, baroku i współczesności. |
|
Dziennik, list, pamiętnik – zanalizuj cechy gatunków autobiograficznych na podstawie przykładów z literatury XIX i XX wieku. |
|
Znaczenie ekspiacji w biografii bohaterów literackich. Omów temat na podstawie wybranych przykładów. |
|
Etos inteligenta i jego zaprzeczenie w literaturze polskiej XIX i XX wieku. Omów temat na wybranych przykładach. |
|
Polemiki, spory, prowokacje – starcia pokoleń literackich. Omów na podstawie wybranych przykładów. |
|
Sława poetycka. Przedstaw funkcjonowanie tego motywu w literaturze z różnych epok. |
|
Rewolucja jako temat literatury XIX i XX wieku. Odwołując się do wybranych przykładów, omów sposoby funkcjonowania tego motywu. |
|
Sonet jako sprawdzian umiejętności poetyckich twórcy. Na wybranych przykładach tego gatunku literackiego wykaż bogactwo idei i perfekcję formy. |
|
Polska poezja współczesna źródłem myśli filozoficznej. Dokonaj prezentacji na wybranych przykładach utworów Wisławy Szymborskiej, Zbigniewa Herberta i Czesława Miłosza. |
|
Rola tytułu i motta w interpretacji utworu literackiego. Omów problem i zilustruj wybranymi przykładami. |
|
Podróż jako doświadczenie egzystencjalne. Rozwiń temat w oparciu o wybrane przykłady literackie z różnych epok. |
|
Kim jest poeta? Porównaj różne koncepcje, odwołując się do wybranych utworów i programów literackich. |
|
Poezja tyrtejska w polskiej tradycji literackiej. Wskaż przykłady i omów okoliczności dziejowe ich powstania. |
|
Różne oblicza Boga w wybranych utworach literatury XX wieku. Zaprezentuj i porównaj różne wizerunki Stwórcy. |
|
Realizm i kreacjonizm – dwa sposoby literackiego obrazowania świata. Przedstaw wybrane przykłady ilustrujące to zjawisko. |
|
Bohater z książką w ręku, czyli o znaczeniu lektur w świecie postaci literackich. Omów temat na przykładach z różnych epok. |
|
Nastroje dekadenckie i antydekadenckie w poezji młodopolskiej. Przedstaw przykłady literackie oraz dokonaj ich analizy i interpretacji. |
|
Przedstaw żywotność motywów antycznych w poezji współczesnej i wskaż jej przyczyny. |
|
Czy twórczość pisarzy staropolskich może kształtować postawę współczesnego człowieka? Na podstawie wybranych przykładów literackich sprecyzuj odpowiedź na pytanie. |
|
Absurd, parodia, karykatura jako sposób ukazania świata. Zaprezentuj, odwołując się do twórczości wybranych pisarzy XX wieku. |
|
Od Sofoklesa do Różewicza. Omów ewolucję dramatu europejskiego, odwołując się do przykładów z różnych epok. |
|
„Czas dla mnie w miejscu przystanął…” (E. Stachura). Na przykładzie wybranych utworów epickich i dramatycznych omów różne sposoby wykorzystania kategorii czasu w dziele literackim. |
|
Dojrzewanie człowieka jako motyw literacki w utworach różnych epok. Ukaż różne aspekty tego procesu na podstawie wybranych przykładów. |
|
Emigracja – wielki „szpital” Polaków. Omów problem z punktu widzenia polskich pisarzy – emigrantów różnych czasów. |
|
Brama, okno jako stałe motywy literackie. Przedstaw ich funkcje symboliczne i językowe w różnych tekstach kultury. |
|
Każda epoka szuka swojej Arkadii. Porównaj wizję krain szczęścia w wybranych epokach literackich z własnym wyobrażeniem Arkadii. |
|
Między publicystyką a literaturą. Odwołując się do wybranych tekstów, scharakteryzuj zjawisko przenikania się tych odmian pisarstwa. |
|
Odwołując się do przykładów literatury XIX i XX wieku, przedstaw rolę wizji, snu i proroctwa. |
|
Młodzi buntownicy w różnych epokach kulturowych. Omów przyczyny i konsekwencje zjawiska, analizując wybrane przykłady literackie. |
|
Autodestrukcja bohatera i jej przyczyny. Zaprezentuj na przykładzie wybranych postaci literackich. |
|
Subiektywne postrzeganie świata w pamiętniku, dzienniku. Ukaż problem, odwołując się do wybranych tekstów z różnych epok. |
|
Jan Paweł II jako poeta, dramaturg, filozof. Ukaż światopoglądowy, etyczny |
|
Radość życia i zaduma nad jego marnością. Ukaż te motywy w dziełach wybranych twórców. |
|
Tęsknota za utraconą ojczyzną w liryce emigrantów polskich. Omów temat, korzystając z wybranych utworów lirycznych. |
|
Zaprezentuj rolę opisów przyrody w przedstawianiu stanów emocjonalnych wybranych bohaterów literackich. |
|
Poezja wiary. Odwołując się do wybranych przykładów, ukaż miejsce utworów lirycznych o tematyce religijnej w literaturze XX wieku. |
|
Manifesty i programy literackie. Porównaj wybrane publikacje teoretyczne z tendencjami światopoglądowymi dwóch epok literackich. |
|
Zwierzę jako alegoria lub nieodłączny towarzysz człowieka. Na podstawie wybranych przykładów literackich omów różne sposoby funkcjonowania tego motywu. |
|
Moralizatorski charakter twórczości pisarzy i publicystów oświeceniowych. Posługując się wybranymi przykładami, wskaż formy literackie i publicystyczne, za pomocą których autorzy realizowali cele polityczne, społeczne i obyczajowe. |
|
Obrazy kraju lat dziecinnych w literaturze polskiej. Omów temat, sięgając do wybranych przykładów z różnych epok. |
|
Na przykładach literatury renesansu, baroku i oświecenia przedstaw człowieka jako istotę poszukującą prawdy o świecie. |
|
Różne kreacje narratora i sposoby kształtowania narracji w epice. Na wybranych przykładach omów ich typy i odmiany. |
|
Pycha i pokora w wybranych utworach literackich. Przedstaw funkcjonowanie motywów na podstawie wybranych przykładów. |
|
Nastroje końca wieku XIX i XX – obawy czy nadzieje? Porównaj refleksje pisarzy obu okresów, odwołując się do wybranych tekstów literackich. |
|
Blaski i cienie kariery, awansu społecznego, sukcesu życiowego. Dokonaj oceny drogi życiowej wybranych bohaterów literackich. |
|
Naturalizm i symbolizm w utworach Stefana Żeromskiego i Władysława Stanisława Reymonta. Omów sposób kreowania literackiej przestrzeni i ich funkcje na wybranych przykładach. |
|
Wielkie improwizacje, wielkie monologi. Omów ich rolę i znaczenie, odwołując się do wybranych przykładów. |
|
Przedmioty i otoczenie człowieka odzwierciedleniem jego duszy. Omów problem, interpretując wybrane przykłady prozy realistycznej. |
|
Prawda dziejowa i fikcja literacka w powieści historycznej. Na podstawie wybranych utworów porównaj gatunek ze źródłami historycznymi. |
|
Koło, linia, cień i punkt. Refleksja nad czasem w wierszach poetów barokowych. Omów zjawisko na przykładzie wybranych tekstów. |
|
Sposób funkcjonowania motywu przebaczenia i zemsty w literaturze. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów. |
|
Problemy człowieka końca wieku. Skonfrontuj sposób ujęcia tego motywu |
|
Wpływ filozofii na literaturę. Omów zjawisko na podstawie przykładów wybranych utworów literackich różnych epok. |
|
Nawiązania do średniowiecza w literaturze XX i XXI wieku. Przedstaw sposoby i funkcje tych nawiązań na wybranych przykładach literackich. |
|
Wieś i chłopi w utworach literackich różnych epok. Omów zagadnienie na wybranych przykładach literackich. |
|
Impresjonizm i jego literackie realizacje. Odwołując się do wybranych tekstów, wskaż cechy poetyki impresjonistycznej w poezji i prozie. |
|
Różne sposoby ukazywania relacji Bóg – człowiek. Omów na podstawie wybranych przykładów literackich. |
|
Optymizm i radość życia w poezji polskiej. Zaprezentuj postawę na przykładzie wybranych utworów lirycznych. |
|
Na przykładzie wybranej powieści XIX lub XX - wiecznej przedstaw obraz miasta i jego mieszkańców. Określ jaką funkcję pełni. |
|
Miłość romantycznych autorów i wykreowanych przez nich bohaterów. Przedstaw problem w oparciu o wybrane przykłady. |
|
Przedstaw motyw podróży w wybranych szantach i opowieściach żeglarskich. |
|
Konflikt ze światem i poczucie jego tragizmu w utworach Edwarda Stachury. Przedstaw w oparciu o wybrane utwory tego artysty, analizując jego dorobek |
|
Walka dobra ze złem w duszach bohaterów i jej konsekwencje. Przedstaw odwieczny dylemat człowieka w jego literackich realizacjach. |
|
Walka dobra ze złem w wybranych powieściach Andrzeja Sapkowskiego.Przedstaw problem, widziany oczyma artysty. |
Nr tematu |
JĘZYK |
Język Twoich rówieśników. Zanalizuj żargon uczniów PSB-ZS w Bytomiu na podstawie przeprowadzonych ankiet, wywiadów, źródeł multimedialnych. Omów jego charakterystyczne cechy, wykorzystując terminologię językoznawczą. |
|
Przysłowia i sentencje. Dokonaj analizy semantycznej, językowej i kulturowej przysłów polskich. |
|
Język jako instrument walki o władzę. Zanalizuj wybrane materiały i teksty publicystyczne kampanii wyborczych. |
|
Język bloga. Posługując się wybranymi przykładami, omów charakterystyczne cechy dzienników internetowych. |
|
Ekspansja języka mówionego (kolokwializmy, wulgaryzmy, skróty językowe itp.) w literaturze współczesnej. Omów zjawisko na podstawie wybranych przykładów. |
|
Dawny i współczesny język miłości. Zanalizuj i porównaj środki językowe pełniące funkcję ekspresywną na przykładzie erotyków staropolskich i współczesnych. |
|
Zapożyczenia językowe (latynizmy, bohemizmy, rusycyzmy i germanizmy) ilustracją historycznych kontaktów Polaków z sąsiadami. Rozwiń zagadnienie, odwołując się do wybranych okresów w dziejach polszczyzny. |
|
Omów cechy gwary śląskiej na podstawie wybranych przykładów tekstów folklorystycznych. |
|
Dokonaj analizy języka wybranych postaci literackich, uwzględniając ich osobowość |
|
Przedstaw typy i funkcje archaizmów. Omów zagadnienie, analizując wybrane utwory literackie. |
|
Komizm słowny i sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych autorów i epok. Przedstaw to zjawisko, odwołując się do 4 - 5 przykładów. |
|
Dokonaj analizy neologizmów występujących w wybranych wierszach Bolesława Leśmiana i Mirona Białoszewskiego. Omów ich funkcję. |
|
Językowy obraz Polski i Polaka na podstawie ogłoszeń matrymonialnych. Omów temat, analizując wybrane przykłady. |
|
„Mury mówią…” Na podstawie zgromadzonych tekstów graffiti dokonaj analizy językowej, mając na uwadze semantykę, leksykę oraz użyte środki stylistyczne. |
|
Sugestywne tytuły w prasie i witrynach portali internetowych. Określ ich funkcje językowe (informatywna, ekspresywna, impresywna) i propagandowe oraz przystawanie do treści artykułów sygnalizowanych przez nie. |
|
Scharakteryzuj język wybranego kabaretu (słownictwo, frazeologia, składnia, środki stylistyczne) oraz źródła komizmu. |
|
Przedstaw zjawisko stylizacji językowej i określ, jakim celom służy jego zastosowanie w utworach literackich. |
|
Profesjonalny język używany w budownictwie w wersji oficjalnej (pisanej) |
|
Omów pochodzenie języka polskiego i jego miejsce wśród języków słowiańskich. |
|
Język dyskusji czatowych w kontekście tendencji rozwojowych współczesnej polszczyzny. Przedstaw i oceń to zjawisko. |
|
Historyczny kontekst zapożyczeń językowych w wybranych okresach. Omów zagadnienie, odwołując się do przykładów w języku polskim. |
|
Omów zagadnienie zjawiska homonimii, antonimii i synonimii w języku polskim. Odwołaj się do wybranych przykładów. |
|
Poetyckie zabawy słowem. Na przykładzie twórczości wybranych poetów przedstaw charakter językowych poszukiwań tych artystów. |
|
Wymień i omów najstarsze zabytki języka polskiego. Określ ich rolę w badaniach nad najdawniejszą polszczyzną. |
|
Przedstaw zjawisko manipulacji językowej w mediach, odwołując się do wybranych przykładów. |
|
Dialekty terytorialne języka polskiego jako tworzywo literackie. Omów zagadnienie na podstawie wybranych przykładów. |
|
Przedstaw zjawisko ekspansji znaków pozawerbalnych w procesie porozumiewania się współczesnej młodzieży. Omów funkcję najpopularniejszych w twoim środowisku znaków pozasłownych. |
|
Charakterystyczne cechy języka wybranej epoki. Omów zagadnienie, ilustrując swe spostrzeżenia przykładami z tekstów literackich. |
|
Zbadaj styl wybranego pisarza. Na podstawie wybranych utworów lub ich fragmentów przedstaw cechy charakterystyczne języka tego artysty. |
|
Teksty piosenek jako próba opisania rzeczywistości. Scharakteryzuj język (leksyka, frazeologia, poetyka, semantyka) oraz obraz świata przedstawiony w wybranych utworach. |
Nr tematu |
ZWIĄZKI LITERATURY Z INNYMI DZIEDZINAMI SZTUKI |
Biblia i antyk w literaturze i sztuce – omów temat w oparciu o przykłady dzieł wielkich mistrzów późniejszych epok. |
|
Systemy totalitarne i ich wpływ na człowieka. Ukaż różnorodne postawy, odwołując się do wybranych tekstów kultury (np. literatura, film, publicystyka lub inne). |
|
Cztery pory roku w sztuce. Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów różnych tekstów kultury. |
|
Obraz dzisiejszej młodzieży w literaturze i mediach współczesnych. Omów temat, sięgając do wybranych przykładów. |
|
Polska szkoła filmowa jako zjawisko kulturowe i społeczne wyrastające |
|
Różne kanony estetyczne i wzorce piękna w literaturze, sztukach plastycznych i architekturze antyku i renesansu. Omów na wybranych przykładach. |
|
Sposób ukazania powstań narodowych w utworach literackich i obrazach twórców polskich. Dokonaj analizy wybranych dzieł. |
|
Realizm czy kreacjonizm? Która z tych metod twórczych jest bliższa artystom współczesnym? Sprecyzuj odpowiedź, przywołując przykłady utworów literackich i dzieł plastycznych. |
|
Renesansowy umiar czy przepych baroku? Przedstaw widzenie świata i człowieka w literaturze i sztuce wymienionych epok. |
|
„Tragiczne powikłania są po prostu właściwością świata, w którym żyjemy”. Rozwiń zdanie W. Tatarkiewicza, odwołując się do przykładów z życia, historii, literatury i filmu. |
|
Artystyczna interpretacja motywu vanitas vanitatum w literaturze i sztukach plastycznych. Porównaj różnorodne jego funkcje, odwołując się do wybranych dzieł z różnych epok. |
|
Zaprezentuj przykłady literackich obrazów obiektów architektonicznych (różnych epok) w utworach poetyckich i epickich. Określ, jaką funkcję one pełnią. |
|
Człowiek wobec trudnych wyborów moralnych w literaturze współczesnej i filmie. Omów zagadnienie na podstawie wybranych przykładów. |
|
Jak wyrazić to, co niewyrażalne? Omów funkcje symbolu w wybranych utworach literackich i dziełach malarskich. |
|
Muzyka w literaturze. Zaprezentuj jej funkcjonowanie w wybranych utworach. |
|
Arkadyjskie i dantejskie obrazy współczesnego świata. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów literackich i filmowych. |
|
Karykatura jako jeden ze sposobów prezentacji człowieka. Omów zagadnienie na wybranych przykładach różnych tekstów kultury. |
|
Życie codzienne w literaturze i malarstwie. Przedstaw temat, odwołując się do wybranych tekstów kultury. |
|
Współcześni „rekonstruktorzy” Dekalogu – Zbigniew Herbert i Krzysztof Kieślowski. Porównaj w dziełach twórców sposoby pojmowania podstawowego systemu wartości. |
|
Witkacy – awangardzista, katastrofista czy pogrobowiec modernizmu? Scharakteryzuj sylwetkę twórczą Stanisława Ignacego Witkiewicza w oparciu o różne teksty kultury. |
|
Literackie i artystyczne portrety bohaterów i ich ubiorów w różnych epok. Strój jako element charakterystyczny stylów wybranych okresów kulturowych. Omów temat, sięgając po stosowne przykłady. |
|
Dekalog w literaturze i filmie. Przedstaw jego znaczenie i sposób funkcjonowania w wybranych dziełach. |
|
Powstanie warszawskie w literaturze i filmie. Porównaj sposób ujęcia tematu na wybranych przykładach. |
|
Motyw Arkadii w literaturze i malarstwie. Przedstaw problem na wybranych przykładach różnych tekstów kultury. |
|
Sztuka uliczna jako przejaw subkultury. Omów zjawisko, posługując się wybranymi przykładami połączenia słów, muzyki i ruchu w hip-hopie, dj-ingu, rapie i/lub graffiti. |
|
Warszawa w powieści, na obrazach i fotografiach. Omów sposoby ukazania wizerunku miasta oraz jego funkcje, odwołując się do wybranych przykładów. |
|
Katedra gotycka jako tekst kultury i źródło inspiracji twórczej. Na podstawie wybranych przykładów przedstaw obiekty i ich artystyczne obrazy (np. w literaturze, malarstwie). |
|
Architektura wielkich miast sportretowana w dziełach literackich, filmowych, plastycznych. Przedstaw obrazy i ich funkcje w wybranych tekstach kultury. |
|
Motyw końca świata w literaturze i malarstwie XIX i XX wieku. Określ jego istotę i funkcje, odwołując się do wybranych przykładów. |
|
Portret i miniatura w malarstwie i poezji baroku. Zaprezentuj sposób funkcjonowania tych form, korzystając z dowolnie wybranych przykładów literackich i plastycznych. |